Oktober- borstkankermaand

De maand oktober staat in het teken van borstkanker. Je ziet overal het roze lintje weer verschijnen. Dit is al jaren zo, maar dit jaar doet het me zoveel meer…

IMG_3558.JPG
Een hele maand aandacht voor iets wat bij ons al elke dag in ons hoofd zit. De maand is pas net begonnen en ik vind het nu al moeilijk… Mijn moeder strijdt op dit moment tegen deze rotziekte… en al voor de tweede keer.
De eerste keer was 12 jaar geleden: een volledige amputatie, chemotherapie en alles wat daarbij komt kijken. Nu werd er bij het bevolkingsonderzoek iets in haar andere borst gevonden… Dit bleek helemaal mis, “domme pech” noemde de chirurg het. Na heel veel onderzoeken en meerdere operaties werd er toch besloten om nu ook de andere borst helemaal te verwijderen. Ook nu weer de hele rataplan: bestralingen en chemotherapie.
Na de 4e chemokuur bleek mijn moeder een allergische reactie te hebben op de kuur en moest ze hiermee stoppen. Nu is ze overgestapt naar een ander soort kuur, de eerste hiervan heeft ze afgelopen week gehad. Helaas moet ze hier meerdere kuren van hebben, dus tot half november is ze nog onder de pannen in het ziekenhuis.

IMG_3561.JPG
Maar wat ben ik trots op mijn moeder!! Ze gaat er zo goed mee om, ze is zo sterk! Ze moet het nu alleen doorstaan, mijn vader is bijna 3 jaar geleden overleden. Natuurlijk helpt iedereen haar zoveel als ze kunnen, maar we kunnen niet voelen wat zij voelt. De pijn van de operaties, de brandwonden van de bestralingen, de kaalheid van de chemo en de gigantische jeuk van afgelopen week. Kon ik daar maar iets van overnemen, maar meer dan er voor haar zijn, kan niet…
Af en toe denk ik niet aan borstkanker, probeer mijn gedachten uit te zetten… Door een avondje weg te gaan met manlief of met vrienden. Maar nu met de borstkankermaand lukt het niet om er nìet aan te denken en als het mij al niet lukt, hoe is dat dan voor iemand die er nu tegen strijdt? Of nog in onzekerheid zit? Is zo’n hele maand extra aandacht nog nodig??
Ik moet mezelf er maar aan overgeven en ga mijn roze lintje en armbanden maar opzoeken. Mijn moeder zit altijd in mijn hoofd en als zij zo sterk kan zijn, kan ik het ook!! BE STRONG!!

4 thoughts on “Oktober- borstkankermaand

Geef een reactie

