Tandarts kriebels…

Gisteren mocht ik met de meisjes weer naar de tandarts. We gaan braaf elke 6 maanden op controle. Dit is voor mij wel anders geweest.

Als kind gingen we naar de schooltandarts. Je werd uit de klas geplukt en in een soort SRV-wagen zat de tandarts op je te wachten. Ik krijg nog de kriebels als ik er aan denk! Deze man trok alles als er maar een plekje op zat. Hierdoor mis ik dus een tand, omdat hij dacht dat het een melktand was… Er kwam alleen nooit een ‘grote-mensen-tand’ voor terug… 

Daarna gingen we naar een ‘gewone’ tandarts, hier had ik nooit gaatjes maar op een of andere manier ben ik hier niet onder controle gebleven. Na een paar jaar begon mijn gebit wel wat slechter te worden, maar werd de drempel steeds groter om te gaan.

Toen ik in Houten kwam wonen was er maar 1 tandarts die nog patiënten aan nam. Ik wilde toch wel wat aan mijn gebit laten doen, dus heb me toen aangemeld bij deze tandarts. Helaas had deze tandarts geen cursus communicatie gevolgd en ook de lessen omgaan met angstige patiënten had hij gemist… Hij trok een aantal kiezen en vulde wat gaatjes. Ik lag te huilen in de stoel, vroeg of hij even wilde stoppen, maar ik moest me niet zo aanstellen. Toen ik met 2 getrokken kiezen zo de deur uit werd gezet, zonder enige nazorg, nam ik me voor nooit meer naar hem toe te gaan. Ik denk dat dit wederzijds was, want ik heb ook nooit oproepen gehad om nog eens op controle te komen.

Toen kwam ik in contact met onze huidige tandarts, zij wilde de tijd wel in ons steken (ja, ook mijn man was tandarts-ontduiker…) Ook omdat we inmiddels ook 2 dochters hadden gekregen, vonden we dat we iets aan ons gebit, en onze tandarts-angst moesten doen. Ook omdat we deze angst niet op de kinderen wilden overbrengen. 

Inmiddels zijn we een paar jaar verder, onze monden zijn helemaal gesaneerd zoals dat heet. Maar de angst zit nog ergens in mijn tenen verstopt… Dus toen ik gisteren te horen kreeg dat mijn verstandskies eruit moet, kwam ineens die angst weer boven…. Ik weet dat het moet en dat de tandarts de tijd voor me neemt, maar leuk is anders, ik zie er nu al als een berg tegenop…

Ben jij bang voor de tandarts?? Of ben ik de enige die zo bang is??

Geef een reactie

