Een hele opluchting!

Al eerder schreef ik over mijn moeder. Vorig jaar kreeg zij voor de tweede keer borstkanker. Ze heeft inmiddels het hele traject doorlopen van operaties, bestralingen en chemotherapie. En ze is er nog, of zoals ze zelf zegt: ‘onkruid vergaat niet’. Daar ben ik uiteraard heel blij mee, ik kan mijn moeder nog absoluut niet missen. Er was alleen nog 1 onderzoek wat we nog niet gedaan hadden: het erfelijkheidsonderzoek. Het was niet voor de hand liggend dat mijn moeder de erfelijke variant had. Ze was immers al boven de 50 bij de eerste keer. Maar omdat ze het nu voor de tweede keer heeft gekregen en het ook bij oudtantes van mij is vastgesteld, hebben we na overleg met de klinisch geneticus toch besloten het onderzoek naar het borstkankergen te starten. Dit was al eind november en de verwachting was dat dit 3 maanden zou duren, voor er een uitslag bekend zou zijn. Het onderzoek begon met het uitzoeken van de stamboom en bloedafname bij mijn moeder. Ook aan mijn vaders kant van de familie komt borstkanker voor, maar nu hebben we eerst gekeken naar mijn moeders kant.



Afgelopen maandag kregen we dan de uitslag. Ik was toch wel erg gespannen hiervoor. Want als mijn moeder het zou hebben, dan was er nog het vervolg. Een kans van 50% dat ik het ook zou hebben. En wat doe je dan met die kennis? Pffff, ik wilde er nog niet aan denken! Gelukkig kon de klinisch geneticus ons snel geruststellen: mijn moeder had geen afwijking in het DNA! Er viel direct een last van mijn schouders!

Er moet nu nog een stukje uitgezocht worden vanaf mijn vaderskant, maar daar verwachten we verder weinig van. Voor nu is het zo dat mijn zus en ik iets meer risico lopen (20%) op borstkanker dan een vrouw zonder borstkanker in de familie (10%). We zullen dus wel jaarlijks gecontroleerd moeten worden, maar dat deden we eigenlijk al! 

Voor nu ben ik al enorm gerustgesteld! Een hele opluchting!! 

Geef een reactie

