Pasen 2015

Het lijkt er steeds meer op dat Pasen een soort tweede kerst aan het worden is. Al weken vult mijn brievenbus zich met allerlei folders met paasartikelen. Folders van supermarkten met complete dagmenu’s, starten met ontbijt, daarna lunch/brunch en tenslotte nog een uitgebreid diner. Ik weiger daar aan mee te doen! Want iedereen lijkt vergeten te zijn waar het om draait met Pasen.  

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de meeste mensen bij Pasen denken aan vrije dagen, lekker eten en gezelligheid. Daarnaast denkt men aan paaseieren en oja, er was ook nog iets met Jezus. Nu ben ik niet actief gelovend, maar ben wel gelovend opgevoed. Pasen gaat bij mij nog steeds over Jezus, zijn lijden, vergeving en nieuw leven. Ook bij de meiden op school zul je geen paashaas tegenkomen. Natuurlijk hebben wij ook paaseitjes in huis gehaald en hebben we de paasdagen doorgebracht met familie.

Zo is er nu ook al een paar jaar het televisie programma The Passion. Bekende Nederlanders vertellen het verhaal van Jezus in muziek. Nederlandse popmuziek verteld het verhaal van toen. Hoewel ik het dit jaar iets minder vond dan voorgaande jaren, vind ik het toch een goed principe. Hierdoor horen meer mensen waar het werkelijk om gaat met Pasen! Onze meiden hebben met open mond zitten kijken.  

Ja, wij hebben ook zitten gourmetten en hebben met z’n allen paaseieren gezocht op de kinderboerderij. Want, zo zei mijn oudste dochter: het is feest omdat Jezus is opgestaan!!

Geef een reactie

