Hoeveel tijd kost social media?

Gisteren kreeg ik een berichtje van mijn vriendinnetje dat ze haar Twitter en Facebook gaat opzeggen. Mijn eerste reactie was “waarom?” Ze gaf aan dat het zoveel tijd kost. Ze is continu aan het stressen dat ze tijd tekort komt, maar zit wel meerdere malen per dag op Twitter, Facebook en Instagram. Ze hoopt door twitter en facebook op te zeggen tijd over te houden en rust in huis te krijgen.

Dat gaf me toch wel reden tot nadenken. Hoeveel tijd ben je eigenlijk kwijt aan social media? Zou het echt rust kunnen geven? Zou het ook wat voor mij zijn? Gezien mijn laatste blog; zou het mij ook rust en tijd opleveren? Ik besloot het vandaag eens bij te houden, hoeveel tijd ik vandaag op social media zat. 

Na het ontbijt kijk ik op mijn FB, Twitter en IG, dit is hooguit 5 minuten, ik las daarna even de headlines op de NOS app en daarna door naar het werk. Om 10.00u is mijn koffiepauze en kijk ik weer, ook dit is ca. 5 minuten geweest, ik vind het leuker om met mijn collega’s over het weekend te kletsen. 

Tussen de middag kijk ik wat langer in mijn lunchpauze, nu kijk ik op FB even in de groepen die ik volg, dit zijn een soort lokale marktplaats groepen. Soms komt er iets leuks voorbij, waar je op reageert en dan kost het je wat meer tijd om te reageren, maar vandaag zie ik niet echt iets van mijn gading. Op twitter lees ik nu ook wat meer, klik een paar keer door naar leuke bloggers en 2 advertenties voor sauna’s. Hier heb ik van de week op gezocht en door de “cookies” trekt dit nu weer mijn aandacht. Dan schuift mijn collega aan en leg ik mijn telefoon weg. 

Tegen 3 uur krijg ik een berichtje via IG binnen, hier zat ik op te wachten dus kijk ik snel even! Ik typ een korte reactie en leg de telefoon weg. Als ik thuiskom is mijn man met de BBQ bezig, ik hoef niet te helpen, mag lekker even zitten na een dag werk. Nu pak ik wel even mijn telefoon en scroll rustig door mijn berichten, reageer op een paar. Denk dat dit totaal 20 minuutjes is geweest. Dit was een relax momentje en had ik ook zonder social media genomen!!  

 Als ik de kinderen naar bed heb gebracht kijk ik nog een rondje, begin met typen aan dit blog en wacht tot mijn theewater kookt. Als dan ook mijn man klaar is met de tuin sproeien, gaat de telefoon ook aan de kant en zetten we Netflix aan. 

Al met al denk ik dat ik niet veel tijd win door social media aan de kant te zetten, het is in totaal 45-50min geweest, die ik meer als een soort ontspanning heb gezien. Nu was dit een werkdag, misschien moet ik ook eens op een vrije dag gaan tellen!! 

Hoeveel tijd besteed jij aan FB/Twitter/Instagram?? 

One thought on “Hoeveel tijd kost social media?

  1. Poeh, geen idee! Ik zou het ook moeten bijhouden, maar het verschilt echt heel erg per dag. Vandaag heb ik er maar een half uurtje opgezeten, denk ik? Vooral in de opstart van de dag zit ik veel op socialmedia.

    Like

Geef een reactie

